1. Testări preventive pentru depistarea purtătorilor de germeni patogeni
Prin analize specifice de laborator (sânge sau exudate nazale și faringiene), pacienții care urmează să fie internați sunt testați pentru a fi depistată starea de purtător sănătos de germeni patogeni. Dacă rezultatele sunt pozitive, pacientul este informat și se aplică tratament medical corespunzător, împotriva germenilor depistați. În cazul Maternității Arcadia, ambii părinți ai viitorului bebeluș sunt testați prin exudat nazal și faringian, înainte de internarea pentru naștere.
Membrii personalului Arcadia sunt testați periodic împotriva infecțiilor, iar noii angajați parcurg la rândul lor un protocol standard de analize de laborator.
2. Filtre de acces în spațiile de spital și reguli stricte pentru vizitatori
Înainte de a li se permite accesul în spațiile de spitalizare, vizitatorii sunt invitaţi să îşi lase hainele groase şi bagajele în dulapurile individuale, să îmbrace halate şi papuci de unică folosinţă, să folosească gelul dezinfectant pentru mâini. Asistentele medicale de serviciu nu permit accesul în secție persoanelor care prezintă semne evidente de afecțiuni potențial contagioase. Atunci când este cazul, vizitatorii sunt rugați să poarte și mască de protecție.
3. Spații largi în rezerve și în toate zonele destinate pacienților
Spațiile generoase alocate rezervelor, ca și spațiile largi disponibile pe holuri și în sectoarele comune (săli tratamente, oficii, etc.) permit evitarea contactului prelungit între pacienți cu afecțiuni diferite și cu potențial contagios, fiind posibilă și izolarea completă a cazurilor medicale cu risc. Din punct de vedere medical, cele peste 80 de rezerve ale spitalului sunt dotate cu sistem integrat Nurse Call pentru apelarea de urgență a asistentei medicale, prize de gaze medicale, sisteme de monitorizare permanentă a funcțiilor vitale, paturi medicale multifuncționale Völker, toate aceste dotări permițând o îngrijire medicală de cel mai înalt nivel.
4. Tot ce este necesar pentru pacient, pe durata spitalizării
Serviciile de spitalizare includ asigurarea de către spital a tuturor produselor și accesoriilor de îngrijire și de igienă personală pentru pacient, necesare pe perioada internării, astfel încât pacientul se internează aducând în spațiile de spital cât mai puține bunuri personale. Îmbrăcămintea de exterior a pacientului se păstrează în dulapul din rezervă, în huse special dedicate acestui scop. În fiecare rezervă există şi un dozator cu dezinfectant pentru mâini.
5. Dotări speciale pentru pregătirea și administrarea tratamentelor
Cele mai moderne echipamente și accesorii au fost asigurate pentru cabinetele de tratamente din fiecare secție și pentru utilarea cărucioarelor destinate tratamentului la pat al pacienților. Transportul pacienților în interiorul spitalului se realizează cu scaune cu rotile și brancarde ultramoderne, permanent igienizate și dezinfectate; atunci când este cazul, lenjeria folosită pe parcursul transportului este la rândul său lenjerie sterilă sau de unică folosință.
6. Reguli drastice de prevenire a infecțiilor în sectoarele destinate nou-născuților
Secția de Neonatologie include o cameră-salon pentru nou-născuți, o încăpere pentru îngrijire bebeluși, unitatea de Terapie Intensivă Neonatală, încăperea pentru analizele rapide de sânge specifice activității de terapie intensivă, o bucătărie dietetică, etc. Întreaga secție dispune de dotări avansate, de echipamente și produse de îngrijire special dedicate nou-născuților. Acolo unde este cazul, încăperile din cadrul secției dispun de surse de apă sterilă. Accesul și traficul în secția de Neonatologie sunt strict controlate. Un perete vitrat separă camera bebelușilor de spațiile de vizitare din cadrul maternității.
7. Acces controlat și circuite funcționale stricte în Blocul Operator Arcadia
Blocul operator amenajat la etajul V al clădirii spitalului dispune de 3 săli de operaţii şi 2 săli de naştere, precum și de unități de terapie intensivă corespunzătoare. Dotările sunt complexe și de ultimă generație. Accesul în blocul operator este restricționat și strict controlat, fiind disponibile ținute complete, sterile sau de unică folosință, după caz, pentru orice persoană care intră în blocul operator. În sălile de operație propriu-zise, chiar și în afara programului de lucru, accesul se face doar cu bonetă și mască. Evacuarea instrumentarului și materialelor folosite în activitatea operatorie se realizează pe un culoar special destinat acestui scop.
8. Lifturi cu destinații separate pentru transportul de persoane și de materiale
Pentru transportul personalului, pacienților și vizitatorilor, în dotarea spitalului există 4 lifturi de persoane și un lift targă. Pentru transportul materialelor, există 2 lifturi montcharge, unul pentru tot ce înseamnă materiale murdare (lenjerie, instrumentar, deşeuri) şi altul pentru materiale curate (lenjerie, instrumentar steril). Aceste lifturi operează după orare separate, iar de curăţenia acestora se ocupă personalul de îngrijire. Lifturile montcharge sunt utilizate inclusiv pentru transferarea materialelor și instrumentarului între stația de sterilizare și blocul operator.
9. Cea mai modernă stație de sterilizare din România
Cu o suprafață totală de peste 150 mp, stația de sterilizare a spitalului este dotată cu aparatură ultramodernă și are circuite funcționale conforme cu cele mai stricte norme europene. Spațiul include cameră de primire instrumentar folosit, unitate de spălare, cameră de sterilizare (cu autoclavele CISA 6410HB și 3290HB), cameră depozitare material steril, dulap de predare material steril, cameră primire material steril, dependințe pentru personalul stației.
Ca circuite funcționale, există o separare completă între sectoarele de manevrare a materialului „murdar”, „curat” şi „steril”, cu reguli de acces controlat în zona de sterilizare propriu-zisă și în zona de depozitare a materialului steril. Pe lângă înregistrarea automată a ciclului de sterilizare, se utilizează pentru autocontrolul sterilizării testele Bowie Dick, fizico-chimice, bacteriologice.
Încăperea destinată păstrării materialelor sterile beneficiază de atmosferă controlată, cu presiune prestabilită a aerului, astfel încât predarea materialului steril prin dulapul de predare să se realizeze fără schimb de particule de aer cu spațiile ne-sterile.
Personalul stației de sterilizare este instruit corespunzător, are experiență îndelungată şi include doar angajați permanenți.
10. Detalii care fac diferenţa
Din dorinţa de a nu risca nimic în ceea ce priveşte actul chirurgical la pacient, au fost achiziţionate containere speciale pentru sterilizarea instrumentarului. Acestea asigură sterilitatea materialelor pentru o perioadă de 6 luni. Un detaliu extrem de util al acestor containere este indicatorul automat de culoare: înainte de sterilizare, acesta se află pe culoarea roșu, se schimbă automat în verde după ce containerul a fost sterilizat, iar după deschiderea capacului devine iarăşi roşu.
Pentru asigurarea trasabilităţii instrumentarului utilizat la o intervenţie chirurgicală la un pacient, testul integrator din containerul cu instrumentar utilizat la acel pacient se ataşează la foaia de observaţie, rămânând ca dovadă a calităţii sterilizării.
11. Dotări moderne și circuite corecte în bucătăria spitalului
Bucătăria spitalului a fost amenajată cu respectarea celor 3 circuite funcţionale principale: materie primă, produs finit şi personal. Toate normele funcționale respectă cerinţele legislative și cele mai severe reguli de control al igienei. În plus, există dotări speciale pentru evitarea contactului între diferitele categorii de alimente, pentru evitarea amestecului și transferului de mirosuri, pentru sterilizarea ustensilelor de bucătărie, etc., dotări care merg de la culori diferite ale blaturilor și accesoriilor și până la cuptoare speciale cu ventilație multiplă, ce permit încălzirea/gătirea simultană a mai multor tipuri de preparate, fără amestecarea mirosurilor.
12. Amenajări speciale și circuite funcționale corecte în spălătoria spitalului
Spaţiul spălătoriei este structurat în două zone complet separate, una pentru rufe murdare şi alta pentru rufe curate, separație posibilă graţie sistemului revoluţionar cu barieră igienică al maşinilor de spălat (maşinile au două căi, una destinată alimentării cu rufe murdare, iar cealaltă evacuării rufelor curate). Mașinile de spălat dispun de dispensere automate, controlate electronic, pentru alimentarea cu detergenți și alte produse de spălare. În zona de rufe curate există echipamente complete pentru uscare şi călcare – uscătoare, calandru, unități de călcare.
Lenjeria murdară se colectează de pe secții în saci din pânză cauciucată și este transportată la spălătorie. După spălare și călcare, lenjeria curată pleacă în pungi din plastic autoadezive, închise ermetic, este transportată cu montcharge-ul de materiale curate şi este depozitată în dulapuri special destinate acestui scop. Personalul spălătoriei dispune de vestiare, dușuri și toalete proprii.
13. Dotări complete în spațiile destinate personalului
În organizarea activităţii au fost prevăzute circuitele funcţionale pentru toate categoriile de persoane şi materiale. La demisolul clădirii sunt amenajate 4 spaţii cu destinaţia vestiar pentru personal, dotate cu dulapuri individuale, cabine de duş şi grup sanitar (de remarcat existenţa dozatoarelor de săpun, dezinfectant şi prosoape de hârtie pentru igiena mâinilor).
Încăperile amenajate pe fiecare etaj pentru personalul de curăţenie sunt dotate cu chiuvetă pentru igiena mâinilor, produse de curățenie specifice, cuvă inox pentru igienizarea găleţilor şi a recipienţilor pentru soluţii, rafturi de depozitare materiale.
14. Echipament diferențiat prin culoare al personalului din spital
Codul de culori al echipamentelor permite o supraveghere mai facilă a activității diverselor categorii de personal: alb: medici şi asistenți medicali; albastru: infirmiere; bej: personal de curăţenie şi spălătorese; verde: personal al sectoarelor cu regim special (staţie de sterilizare şi bloc operator).
În spital nu se circulă dintr-un sector în altul fără halat şi papuci de unică folosinţă. Personalul din blocul operator schimbă bluza verde cu una albă de spital în cazul în care trebuie să părăsească locul de muncă. Totodată schimbă şi papucii.
15. Roluri și atribuții bine stabilite pentru toate categoriile de personal
Infirmierele au ca responsabilitate activităţile legate de pacient: schimbarea lenjeriei, servirea mesei sau contribuția la activităţile medicale ale asistenților.
Personalul de curăţenie are ca atribuţie efectuarea curăţeniei în toate spaţiile spitalului, colectarea şi evacuarea deşeurilor provenite din activităţi medicale. Se utilizează codul de culori la efectuarea curăţeniei, gălețile, lavetele și alte accesorii fiind de culori diferite în funcție de destinația spațiilor în care sunt utilizate (de exemplu, în băi se folosesc lavetele şi găleţile de culoare roşie).
16. Teste rapide de sanitație efectuate permanent în întregul spital
Testele rapide de sanitaţie sunt utilizate ca autocontrol în vederea prevenirii infecției și constau în recoltarea de probe de pe suprafeţe cu posibilă intensă contaminare: clanțe, perimetrul întrerupătoarelor de curent sau al butoanelor de comandă lifturi, spațiile greu accesibile de pe sau din spatele mobilierului, marginea de sus a ușilor sau tocurilor de ușă, etc.
Proceduri clare de analiză a cauzelor și de acțiune corectivă sunt prevăzute pentru orice situație care ar semnala apariția unor semnale de alarmă în ceea ce privește controlul infecțiilor nosocomiale în incinta spitalului.