Mersul în colectivitate este, atât pentru copii, cât și pentru părinții lor, un moment de impact emoțional puternic. Prima zi de grădiniță/creșă va trece cu greu pragul uitării mai târziu; copiii vor fi curioși, entuziasmați sau speriați, totul în funcție de povestioarele părinților.
Sunt foarte frecvente cazurile în care părinții sunt preocupați peste măsură, devin anxioși vis a vis de acomodarea copilului într-un mediu nou, alături de adulți noi și față de o diversitate mare de copii.
Este firesc să deducem de aici că agitația și stresul părinților vor trece negreșit și prin mintea copilașilor, astfel că în final, procesul de acomodare va fi unul mai anevoios în materie de timp și de energie pentru toată lumea implicată în acest eveniment nou din viața copilului.
Când și cum știm că cel mic este pregătit să meargă la creșă/grădiniță?
Semnele care ne pot arăta că este momentul oportun pentru integrarea copilului în colectivitate sunt:
- semne de independență din partea copilului (vârsta preferată este peste 1 an și 8 luni), mai cu seamă momentul în care copilul poate să găsească modalități de a comunica cu cei din jur propriile nevoi și dorințe;
- momentul în care copilul are nevoie de socializare constantă cu grupul de covârstnici și de stimuli educativi noi (pentru dezvoltarea cognitivă, fizică, socială, emoțională).
Pentru că a merge în colectivitate pentru prima dată este un eveniment care presupune pentru câteva ore separarea copilului de mediul de acasă și de prezența părinților, există niște indicatori care pot verifica cât de pregătit este copilul pentru această formă de separare; este un test chiar și pentru părinți:
- Este obișnuit copilul să petreacă timp în afara casei alături de alte rude/persoane în afară de părinții săi?
- Este familiarizat copilul cu grupurile de joacă la care să facă activități independent de părinții săi?
- Există o formă de comunicare între părinți și copil cu sensul de „la revedere” care să nu îi creeze supărare și crize de plâns? (varianta în care părinții pleacă pe furiș nu intră în acest indicator, deoarece este nevoie de colaborare cu copilul, altfel se poate crea sentimentul de teamă că părinții pot să dispară oricând).
Pregătirea pentru prima zi de creșă/grădiniță: recomandări
Câteva sfaturi care pot face ca mersul în colectivitate să fie unul plăcut, interesant, amuzant și securizant pentru cei mici, dar și pentru părinții lor:
- Părinții vor fi cei care vor povesti pentru prima dată copilului despre o activitate nouă, interesantă de care va avea parte (atenție la rudele care pot oferi informații contradictorii despre mersul la grădiniță/creșă). Se poate apela la joacă, la povestioare despre eroi principali care descoperă grădinița și sunt fascinați de activitățile de acolo.
- Este potrivit ca părinții să aleagă grădinița care corespunde cel mai bine cu viziunea lor referitor la educație, au recomandări și cunosc modul de interacțiune al educatorilor cu cei mici.
- Este foarte bine ca părinții împreună cu copilul să aibă un obicei din a vizita grădinița înainte de perioada de integrare, se pot realiza jocuri în curtea grădiniței, poate chiar și alături de alți copii, urmând ca treptat părinții să îi arate copilului și lucrurile interesante din interiorul grădiniței.
- Prima întâlnire cu educatorul este bine să fie înainte de începutul integrării efective în mediul din clasă; ajută o întâlnire în curtea grădiniței între copil, părinți și educator – pentru copil este importantă familiarizarea blândă cu noile persoane.
- Sunt foarte benefice și întâlnirile în spații de joacă cu copiii care vor fi înscriși în aceeași grupă cu cel mic. Aici poate interveni educatorul pentru a facilita contactul dintre părinții copiilor.
- Copilul merge cu părinții la cumpărături pentru grădiniță, o altă ocazie pentru a pregăti copilul prin povestioare și discuții securizante.
- Este necesar să fie stabilită o nouă rutină zilnică în programul de somn și de masă al copilului, apropiat de cel pe care îl va avea când va merge în colectivitate.
- Primul obiect luat în ghiozdănel: o jucărie preferată de copil; astfel, copilul se va simți susținut emoțional în perioada petrecută departe de casă.
- La plecare, părintele care însoțește copilul va folosi ritualul de despărțire pe care copilul îl cunoaște și căruia îi înțelege corect sensul, așa cum am stabilit în rândurile de mai sus (la fel și informațiile referitoare la momentul în care părintele va veni după copil, de exemplu: când copiii stau la masă pentru desert eu te voi aștepta pe hol).
- Încurajați copilul să facă echipă cu adultul din fața clasei, indiferent de nevoia acestuia, prezentați această persoană copilului ca fiind una de încredere și de ajutor pentru copil (se construiește relația de încredere: copil – educator).
- În drum spre casă se discută lucruri drăguțe și pozitive: dacă și-a făcut prieteni? cum a fost desertul? ce jucării i-au plăcut?
Primele zile de asimilare cu mediul nou de la creșă/grădiniță pot fi văzute de către unii părinți și copii ca fiind dificil de gestionat într-un mod cât mai sănătos din punct de vedere psihologic, însă această stare va trece imediat ce copilul va reuși să cunoască mai bine grupul de copii și se va simți apropiat de educator. În final, despărțirea matinală de părinți va fi una naturală, cu mai puțin disconfort resimțit de copil și cu multă curiozitate în legătură cu surprizele pe care le rezervă colectivitatea.
Powered by Froala Editor