Articole medicale

15.10.2018

Relația părinte – copil supradotat: provocări și satisfacții

Psih. Roxana GrigoreCalitatea de părinte a unui copil supradotat aduce cu sine și provocări deosebite cu privire la creșterea și educarea acestor copii. De multe ori, diagnosticarea unui copil ca fiind înzestrat atrage cu sine și o doză de nesiguranță și incertitudine din partea părinților cu privire la abilitățile proprii de a gestiona un proces de maturizare fie ea fizică, psihică, relațională sau emoțională. Este firesc ca cei mai mulți dintre noi să nu fie întotdeauna pregătiți în fața necunoscutelor din viața de cuplu, apoi din viața de familie. Astfel, este necesar și benefic să învățăm pe parcurs să reacționăm potrivit și să ne pliem, prin atitudine, specificului momentului.

Stabilirea unei comunicări autentice între copil și părinte, bazată pe atitudine deschisă din partea ambelor tabere, stabilește în final un atașament securizant și protectiv, cadru care va contribui la o bună armonizare a dezvoltării copilului. Din cauza faptului că mulți dintre părinți nu cunosc care este poziția optimă pe care trebuie să o adopte, există o convingere universală conform căreia acești copii sunt provocatori și problematici pe multe nivele ale dezvoltării. Mai apoi, relația dintre mediul familial și școală trebuie să se dezvolte ca fiind una de colaborare și înțelegere a resurselor fiecărei tabere, cu scopul principal de a îmbunătăți calitatea interacțiunii adulți-copil supradotat.

Sentimentul de eficacitate al părinților în creșterea armonioasă a acestor copii este reflectat de cele mai multe ori în mod eronat de reușitele la nivel de sarcini școlare, de capacitatea lor de a memora și de a performa în evaluările din mediul școlar. Uneori, se uită aspecte importante în dezvoltarea copiilor și anume abilitățile de relaționare, siguranța de sine, capacitatea de a avea o viziune optimistă asupra vieții în general și, mai mult decât atât, sentimentul de împlinire personală, o stare de bine ca produs a interacțiunii tuturor factorilor de mediu (fie el privat sau social).

În acest sens, este imperios necesară o conștientizare generală cu privire la specificul și nevoile deosebite ale copiilor supradotați, în rândul părinților. Ei sunt principala resursă în dezvoltarea adecvată a copiilor, cei care conturează și susțin acest proces de maturizare fizică, cognitivă, comportamentală, socială și afectivă. Irosirea talentelor devine legată direct de incapacitatea adulților din viața copilului de a crea condiții de valorificare a acestor abilități.

Integrarea unui copil supradotat în sistemul familiei este un proces provocator și stimulativ pentru fiecare membru al acesteia. Este important de constatat faptul că acești copii au stiluri specifice de manifestare încă din primele luni de viață, că cei doi părinți trebuie să își asume un rol bine definit și constant în creșterea copilului, că modul în care relaționează cu cel mic are rol de accelerator în procesul de dezvoltare a abilităților înalte ulterioare.

Pentru evaluarea abilităților înalte ale copiilor, recomandăm o serie de teste specifice, iar pentru construirea unei relații care să răspundă provocărilor, o consultație de specialitate. Pentru programări, aveți la dispoziție numărul de Call Center Arcadia – 0232 920.