Articole medicale

26.02.2018

Controlul infecțiilor asociate asistenței medicale în Spitalul Arcadia

Ca parte a sistemului național de sănătate și punând pe primul plan siguranța și sănătatea pacientului, Spitalul Arcadia a conceput, își asumă și derulează intern proceduri stricte de supraveghere, prevenire și control al infecțiilor asociate asistenței medicale, în conformitate cu prevederile legislative elaborate de Ministerul Sănătății.

Dotări funcționale, acces controlat, circuite funcționale stricte, lifturi cu destinație specială, stație modernă de sterilizare, teste rapide de sanitație, holuri și rezerve generoase, personal medical și auxiliar informat și responsabil, reguli și proceduri dedicate, toate sunt în măsură să asigure un mediu spitalicesc sigur și curat, unde actul medical se poate desfășura în cele mai bune condiții.

Ce sunt infecțiile asociate asistenței medicale?
 

Termenul de infecție nosocomială, utilizat în legislația anterioară și cunoscut publicului, a fost înlocuit cu cel de „infecție asociată asistenței medicale” (IAAM) și este definit ca o infecție care corespunde uneia dintre definițiile de caz, elaborate la nivel european, dacă:

  • debutul simptomelor a fost în ziua 3 sau mai târziu (data internării = ziua 1) a spitalizării actuale,

sau

  • pacientul a fost supus unei intervenții chirurgicale în ziua 1 sau ziua 2 și prezintă simptome de infecție la nivelul intervenției chirurgicale după ziua 3,

sau

  • un dispozitiv a fost introdus pe cale invazivă în ziua 1 sau ziua 2 determinând o infecție intraspitalicească după ziua 3 de spitalizare.

Rata infecţiilor asociate asistenţei medicale este un indicator al calităţii şi siguranţei pacientului.
Dezvoltarea sistemelor de supraveghere pentru monitorizarea ratei infecţiilor asociate asistenţei medicale este esenţială, aceasta fiind metoda cea mai eficientă de a identifica riscurile şi deci de a scădea rata infecţiilor într-o unitate sanitară.Scopul supravegherii este reducerea incidenţei infecţiilor asociate asistenţei medicale şi a costului acestora.

Având în vedere implicațiile negative asupra sănătății, la nivel național și european, au fost elaborate norme și proceduri în măsură să prevină, să controleze și să limiteze apariția și evoluția IAAM.

Cum se desfășoară controlul infecțiilor asociate activității medicale la Arcadia?
 

Spitalul multidisciplinar Arcadia este cel mai mare spital privat din regiunea Moldovei. În cei peste 7 ani de activitate, au avut loc peste 35 000 de intervenții, în 15 specialități chirurgicale. Echipa complexă de specialiști, structura spitalului și dotările speciale din sălile de operație și rezervele pacienților, protocoalele interne respectate cu strictețe și actul medical îndeplinit în mod profesionist, în siguranță și cu responsabilitate sunt pilonii principali pe care se desfășoară activitatea medicală în Rețeaua Medicală Arcadia.

Acces controlat și circuite funcționale stricte în Blocul Operator Arcadia
 

Blocul operator dispune de 5 săli moderne de operaţie individualizate pe discipline chirurgicale şi 1 sală de naştere naturală, precum și unități de terapie intensivă – Adulți, Copii, Coronarieni și Neonatologie. Toate sălile de operaţie dispun de sisteme complete de laparoscopie, metodă chirurgicală minim invazivă cu multiple beneficii şi de electrocautere performante pentru practicarea electrochirurgiei.

Proiectarea și dotarea sălilor de operație au fost realizate cu accent pe siguranța actului medical:

  • sistemul de flux de aer laminar, existent în toate cele cinci săli de operaţii, protejează spaţiul de lucru al chirurgilor şi zona mesei de operaţie, asigurând în jurul lor un mediu aseptic, prin eliminarea factorilor de poluare sau contaminare;
  • lămpile de operaţie, cu tehnologie led şi lumină rece, permit direcţionarea luminii şi distribuţia judicioasă a intensităţii luminoase;
  • pandantele mobile aduc la îndemâna chirurgului aparatura medicală şi prizele de gaze medicale, în condiţii de confort sporit şi de igienă perfectă;
  • sistemele radiologice utilizate în Blocul Operator (unitatea de radioscopie cu braț în C) și aparatul mobil de radilogie permit găsirea, definirea şi vizualizarea perfectă a câmpului anatomic investigat, la o doză minimă de radiaţii.

Accesul în blocul operator este restricționat și strict controlat, fiind disponibile ținute complete, sterile sau de unică folosință, după caz, pentru orice persoană care intră în blocul operator. În sălile de operație propriu-zise, chiar și în afara programului de lucru, accesul se face doar cu echipament de lucru complet. Evacuarea instrumentarului și materialelor folosite în activitatea operatorie se realizează pe un culoar special destinat acestui scop.

Stație de sterilizare modernă
 

Cu o suprafață totală de peste 150 mp, stația de sterilizare a spitalului este dotată cu aparatură ultramodernă și are circuite funcționale conforme cu cele mai stricte norme europene. Spațiul include cameră de primire instrumentar folosit, unitate de spălare dotată cu două spălătoare automate pentru instrumentar, cameră de sterilizare cu 3 autoclave, cameră depozitare material steril, dulap de predare material steril, dependințe pentru personalul stației.
Ca circuite funcționale, există o separare completă între sectoarele de manevrare a materialului „murdar”, „curat” şi „steril”, cu reguli de acces controlat în zona de sterilizare propriu-zisă și în zona de depozitare a materialului steril. Pe lângă înregistrarea automată a ciclului de sterilizare, se utilizează pentru autocontrolul sterilizării toate tipurile de teste prevăzute de legislația în vigoare (Ord. M.S. 961/2016). Încăperea destinată păstrării materialelor sterile beneficiază de atmosferă controlată, cu presiune prestabilită a aerului, astfel încât predarea materialului steril prin dulapul de predare să se realizeze fără schimb de particule de aer cu spațiile nesterile.
Toate echipamentele din dotarea stației centrale de sterilizare sunt verificate tehnic de personal autorizat.
Personalul stației de sterilizare este instruit corespunzător, are experiență îndelungată şi include doar angajați permanenți.

Containere speciale pentru sterilizarea instrumentarului
 

Containerele speciale pentru sterilizarea instrumentarului asigură sterilitatea materialelor pentru o perioadă de 6 luni. Un detaliu extrem de util al acestor containere este indicatorul automat de culoare care atenționează utilizatorul sau persoana care verifică, dacă containerul a fost deschis după sterilizare.
Pentru asigurarea trasabilităţii instrumentarului utilizat la o intervenţie chirurgicală la un pacient, testul integrator din containerul cu instrumentar utilizat la acel pacient se ataşează la foaia de observaţie, rămânând ca dovadă a calităţii sterilizării.

Testări preventive pentru depistarea purtătorilor de germeni patogeni
 

Pacienții, în funcție de secția sau patologia pentru care sunt internați, sunt testați fie pentru a se depista starea de purtător sănătos de germeni patogeni, fie pentru a se determina posibilul status infecțios.
Personalul Arcadia, prin servicii de medicina muncii, beneficiază de verificarea periodică a stării de sănătate, inclusiv pentru a fi depistați și tratați purtătorii sănătoși. Noii angajați parcurg la rândul lor un protocol standard de analize de laborator.

Filtre de acces în spațiile de spital și reguli stricte pentru vizitatori
 

În vederea accesului în spațiile de spitalizare, vizitatorilor li se pune la dispoziție echipament de protecție (halate şi papuci de unică folosinţă) și își vor dezinfecta mâinile folosind antiseptic, disponibil în toate filtrele de acces către secții. Nu este permis accesul în secție persoanelor care prezintă semne evidente de afecțiuni potențial contagioase. Atunci când este cazul, vizitatorii sunt rugați să poarte și mască de protecție.

Spații largi în rezerve și în toate zonele destinate pacienților
 

Spațiile generoase alocate rezervelor, ca și spațiile largi disponibile pe holuri și în sectoarele comune, permit evitarea contactului apropiat între pacienți. Spitalul Arcadia asigură, fără excepție, cazarea pacienților septici sau potențial septici în rezerve cu un singur pat. Cele peste 80 de rezerve ale spitalului sunt dotate cu sistem integrat Nurse Call pentru apelarea de urgență a asistenței medicale, surse de gaze medicale, sisteme de monitorizare permanentă a funcțiilor vitale, paturi medicale multifuncționale Völker, toate aceste dotări permițând o îngrijire medicală de cel mai înalt nivel.

Tot ce este necesar pentru pacient, pe durata spitalizării
 

Serviciile de spitalizare includ asigurarea integrală a tuturor produselor și accesoriilor de îngrijire și de igienă personală pentru pacient, necesare pe perioada internării, astfel încât acesta se internează aducând în spațiile de spital cât mai puține bunuri personale. Îmbrăcămintea pacientului se păstrează în dulapul din rezervă, în huse special dedicate acestui scop. În grupurile sanitare există dozator de săpun, prosoape, șervețele, alte produse de igienă personală. Pacienții pot solicita oricând personalului, dezinfectant pentru mâini.

Dotări speciale pentru pregătirea și administrarea tratamentelor
 

Cele mai moderne echipamente și accesorii au fost asigurate pentru cabinetele de tratamente din fiecare secție și pentru utilarea cărucioarelor destinate tratamentului la pat al pacienților. Transportul pacienților în interiorul spitalului se realizează de asemenea cu brancarde și fotolii rulante; atunci când este cazul, lenjeria folosită pe parcursul transportului este de unică folosință. Canapelele electrice pentru tratamente sunt prevăzute cu sistem de aplicare a cearșafului de unică folosință, care se schimbă la fiecare pacient după o dezinfecție riguroasă.

Reguli severe de prevenire a infecțiilor în sectoarele destinate nou-născuților
 

Secția de Neonatologie include o cameră nou-născuți la termen, o rezervă pentru nou-născuți prematuri, o încăpere pentru îngrijire bebeluși, unitatea de Terapie Intensivă Neonatologie și încăperea pentru analizele rapide de sânge specifice activității de terapie intensivă. Încăperea pentru îngrijirea bebelușilor dispune de sursă de apă sterilă utilizată inclusiv la băița acestora. Accesul și traficul în secția de Neonatologie sunt strict controlate. Un perete vitrat separă camera bebelușilor de spațiile de vizitare din cadrul maternității.

Teste rapide de sanitație efectuate permanent în întregul spital
 

Testele rapide de sanitaţie, dar și cele clasice, sunt utilizate ca autocontrol în vederea prevenirii infecțiilor asociate activității medicale și constau în recoltarea de probe de pe suprafeţe cu posibilă intensă contaminare: mâinile personalului și echipamentul acestuia, clanțe, perimetrul întrerupătoarelor de curent sau al butoanelor de comandă lifturi, spațiile greu accesibile de pe sau din spatele mobilierului, marginea de sus a ușilor sau tocurilor de ușă etc.Pentru orice situație care semnalează creșterea riscului de apariție a infecțiilor asociate asistenței medicale sunt prevăzute proceduri clare de analiză a cauzelor și de acțiune corectivă.

Lifturi cu destinații separate pentru transportul de persoane și de materiale
 

În dotarea spitalului există 4 lifturi de persoane, un lift targă şi 2 montcharge-uri, unul pentru tot ce înseamnă materiale murdare (lenjerie, instrumentar, deşeuri) şi altul pentru materiale curate (lenjerie, instrumentar steril). Aceste lifturi operează după un orar stabilit, iar de curăţenia acestora se ocupă personalul de îngrijire.

Dotări moderne și circuite corecte în bucătăria spitalului
 

Bucătăria spitalului a fost amenajată cu respectarea celor 3 circuite funcţionale principale: materie primă, produs finit şi personal. Funcționarea blocului alimentar respectă cerinţele legislative și cele mai severe reguli de control al igienei. În plus, există dotările necesare pentru evitarea contactului între diferitele categorii de alimente, pentru evitarea amestecului și transferului de mirosuri, pentru sterilizarea ustensilelor de bucătărie etc., care merg de la culori diferite ale blaturilor și accesoriilor și până la cuptoare speciale cu ventilație multiplă, care permit încălzirea/gătirea simultană a mai multor tipuri de preparate, fără amestecarea mirosurilor.

Meniurile pacienților sunt alese de către medicii curanți, dintre cele stabilite de medicul specialist în nutriție. În plus, aparținătorii și vizitatorii pot servi masa în sala de mese anexă a blocului alimentar.

Amenajări speciale și circuite funcționale corecte în spălătoria spitalului
 

Spaţiul spălătoriei este structurat în două zone complet separate, una pentru rufe murdare şi alta pentru rufe curate, prin sistemul revoluţionar cu barieră igienică al maşinilor de spălat (maşinile au două căi, una destinată alimentării cu rufe murdare, iar cealaltă evacuării rufelor curate).
Lenjeria murdară se colectează de pe secții în saci din pânză cauciucată și este transportată la spălătorie. După spălare și călcare, lenjeria curată este împachetată în pungi din plastic autoadezive, închise ermetic și este transportată spre secții cu montcharge-ul pentru materiale curate, fiind depozitată în dulapuri special destinate acestui scop.
Personalul spălătoriei dispune de vestiare, dușuri și toalete proprii. Starea de sănătate a acestuia este verificată periodic prin servicii de medicina muncii.

Dotări complete în spațiile destinate personalului
 

La demisolul clădirii spitalului sunt amenajate spaţii cu destinaţia vestiar pentru personal, dotate cu dulapuri individuale, cabine de duş şi grup sanitar.
Încăperile amenajate pe fiecare etaj pentru activitatea personalului de curăţenie sunt dotate cu chiuvetă pentru igiena mâinilor, produse de curățenie specifice, cuvă inox pentru igienizarea găleţilor şi a recipienţilor pentru soluţii, rafturi de depozitare materiale, mașini automate de spălat mopuri și lavete.

Echipament diferențiat prin culoare al personalului din spital
 

Codul de culori al echipamentelor permite o supraveghere mai facilă a activității diverselor categorii de personal:

  • alb – medici şi asistenți medicali;
  • albastru – infirmiere;
  • bej – personal de curăţenie şi spălătorese;
  • verde – personal al sectoarelor cu regim special (staţie de sterilizare şi bloc operator);
  • specific colorate – în secțiile de Pediatrie și Neonatologie.

În spital nu se circulă dintr-un sector în altul fără halat şi papuci de unică folosinţă. Personalul din blocul operator schimbă papucii și bluza verde cu una albă de spital în cazul în care trebuie să părăsească locul de muncă.

Roluri și atribuții bine stabilite pentru toate categoriile de personal
 

Infirmierele au ca responsabilitate activităţile legate de pacient: schimbarea lenjeriei, servirea mesei sau contribuția la activităţile medicale ale asistenților.

Personalul de curăţenie are ca atribuţie efectuarea curăţeniei în toate spaţiile spitalului, colectarea şi evacuarea deşeurilor provenite din activităţi medicale. Se utilizează codul de culori la efectuarea curăţeniei, gălețile, lavetele și alte accesorii fiind de culori diferite în funcție de destinația spațiilor în care sunt utilizate.

În concluzie, Spitalul Arcadia acordă atenţie maximă regulilor de internare și acces, stabilind un circuit securizat al aparţinătorilor, materialelor din exterior sau materialelor cu circuit intern destinate sterilizării şi dezinfecţiei. Pentru siguranţa pacientului, sistemul implementat în spital este supravegheat cu atenţie de către medicul epidemiolog şi presupune respectarea tuturor regulilor şi evitarea infecţiilor asociate asistenței medicale.